PRAKTIJKREGLEMENT
Praktijkreglement Coenen Fysio
ALGEMENE PRAKTIJKREGELS
Om je zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn, heeft Coenen Fysio een praktijkreglement opgesteld. Dit reglement is er om veiligheid, kwaliteit en duidelijkheid te waarborgen. Door het lezen van deze informatie en het verschijnen op de (eerste) afspraak ga je hiermee akkoord. We vragen je om je aan onderstaand praktijkreglement te houden.
Jouw bezoek
-
Het is prettig als je op tijd aanwezig bent, zodat wij iedereen op de afgesproken tijd kunnen helpen.
-
Komt je afspraak onverhoopt niet uit? Je kunt je afspraak tot 24 uur van tevoren kosteloos verplaatsen of afzeggen.
-
Afspraken op maandag kunnen tot uiterlijk 24 uur van tevoren per whatsapp, e-mail of voicemail worden afgezegd.
-
Wanneer je je afspraak niet (of niet tijdig) afzegt, brengen wij deze in rekening volgens ons no-show tarief.
-
De contactgegevens van onze locaties vind je op onze website of je kunt mailen naar info@coenenfysio.nl.
Openingstijden en bereikbaarheid
-
De openingstijden van onze locaties staan vermeld op onze website.
-
De praktijk is per e-mail via info@coenenfysio.nl en telefonisch bereikbaar. Het telefoonnummer vind je op de website.
-
Wij streven ernaar om binnen 24 uur op je bericht te reageren.
-
Indien je gegevens wijzigen (adres, telefoonnummer, e-mailadres, zorgverzekering, huisarts), verzoeken we je dit door te geven aan je fysiotherapeut of via info@coenenfysio.nl.
Zorgverzekeraar, nota’s, tarieven en kwaliteit
-
Coenen Fysio heeft voor dit jaar met alle zorgverzekeraars zorgovereenkomsten afgesloten. Voor actuele informatie over volgende jaren verwijzen we je naar onze tarievenpagina.
-
Als je wilt weten of fysiotherapie binnen je zorgverzekering valt, hoeveel behandelingen er vergoed worden of wanneer de vergoeding stopt, adviseren we je dit na te vragen bij je zorgverzekeraar.
-
Indien je niet of onvoldoende verzekerd bent voor fysiotherapie, is dat je eigen verantwoordelijkheid. Wordt een behandeling niet (meer) vergoed, dan betaal je deze zelf. In de praktijk reken je in principe direct na het consult af, per pin of contant. Indien nodig kun je in overleg een factuur ontvangen met een betalingstermijn.
-
Coenen Fysio kan niet aansprakelijk worden gesteld voor het versturen van particuliere nota’s; je blijft zelf verantwoordelijk voor tijdige betaling.
Vergoeding fysiotherapie (algemeen)
- Fysiotherapie bij volwassenen wordt alleen maar vergoed:
- Wanneer je een aanvullende verzekering hebt afgesloten.
- Bij een chronische indicatie die wordt genoemd in bijlage 1 van de Zorgverzekeringswet. Deze behandelingen worden vergoed vanuit de basisverzekering vanaf de 21ste behandeling
-
Bij kinderen jonger dan 18 jaar worden in principe de eerste 9 behandelingen fysiotherapie vergoed vanuit de basisverzekering. Als deze behandelingen niet het gewenste resultaat hebben, kan de zorgverzekeraar maximaal 9 extra behandelingen vergoeden.
-
Behandelingen voor chronische aandoeningen die voorkomen in bijlage 1 van de Zorgverzekeringswet worden bij kinderen volledig vergoed, conform de polisvoorwaarden.
-
Het is mogelijk dat het bedrag dat jouw zorgverzekeraar vergoedt afwijkt van het tarief dat wij hanteren. Informeer bij je zorgverzekeraar naar jouw vergoeding.
Facturatie en afzeggen
-
Als je e-mailadres en telefoonnummer bij ons bekend zijn, kun je nota’s digitaal ontvangen. Wil je dat niet, dan kun je dit aangeven bij je fysiotherapeut of per mail via info@coenenfysio.nl.
-
Coenen Fysio hanteert de tarieven die met je zorgverzekeraar zijn overeengekomen.
-
Indien je niet (meer) verzekerd bent bij een Nederlandse zorgverzekeraar, of wanneer je geen behandelingen meer vergoed krijgt vanuit de basis- of aanvullende verzekering, zijn de particuliere tarieven van toepassing.
-
Je kunt je afspraak tot 24 uur van tevoren kosteloos verplaatsen of afzeggen. Bij te laat annuleren of niet verschijnen wordt het no-show tarief in rekening gebracht. Dit tarief wordt niet vergoed door je zorgverzekeraar.
-
Om je behandeling(en) te kunnen declareren bij je zorgverzekeraar, kunnen we je niet op dezelfde dag door meerdere fysiotherapeuten behandelen voor dezelfde klacht, tenzij daar expliciet toestemming voor is.
Directe toegankelijkheid en behandeling
-
Tijdens de eerste afspraak starten we in principe direct met de behandeling. Onderdeel hiervan zijn de intake en het onderzoek. Voor de eerste afspraak worden daarom vaak twee zittingen gedeclareerd (intake + behandeling), afhankelijk van jouw verzekering.
-
De fysiotherapeut is direct toegankelijk: je hebt dus niet altijd een verwijzing van de huisarts of specialist nodig. Bij bepaalde indicaties kan een verwijzing wel verplicht zijn; dit bespreken we met je.
-
In overleg met je fysiotherapeut is het mogelijk een telefonisch of (video)consult in te plannen: een zitting op afstand. Dit kan handig zijn als je tijdelijk niet naar de praktijk kunt komen (bijvoorbeeld bij ziekte of verblijf in het buitenland). Deze zitting wordt, indien mogelijk, gedeclareerd bij je zorgverzekeraar.
-
Bij (langdurige) ziekte of vakantie van een fysiotherapeut zorgen wij er, met jouw toestemming, voor dat de behandeling wordt overgenomen door een collega. Zo proberen we vertraging in het behandelproces te voorkomen.
Aansprakelijkheid en veiligheid
-
Coenen Fysio is niet verantwoordelijk voor diefstal, vermissing of schade aan je eigendommen binnen of buiten de praktijklocatie.
-
Coenen Fysio aanvaardt geen aansprakelijkheid voor persoonlijk letsel van cliënten die zich niet aan de instructies of adviezen van de fysiotherapeut hebben gehouden.
-
Indien je niet gereanimeerd wilt worden, ben je zelf verantwoordelijk voor het hebben en kenbaar maken van een geldige niet-reanimerenverklaring.
-
Omdat in de praktijk ook minder valide cliënten behandeld worden, stellen we het op prijs dat, bij gebrek aan zitruimte, deze personen met voorrang een zitplaats krijgen.
-
Parkeer je fiets of auto zodanig dat niemand wordt gehinderd en de doorgang vrij blijft.
-
In geval van calamiteiten volg je de aanwijzingen van het personeel of de hulpdiensten (brandweer, politie) op.
Kwaliteit, vragenlijsten en tevredenheid
-
Coenen Fysio streeft naar een zo hoog mogelijke kwaliteit van zorg. Onze fysiotherapeuten zijn ingeschreven in het Kwaliteitsregister Fysiotherapie NL (KRF NL) en volgen regelmatig bij- en nascholing.
-
We gebruiken (digitale) vragenlijsten om de voortgang van je behandeling en de kwaliteit van onze zorg te volgen.
-
Voor patiëntervaringen maken we gebruik van Qualiview. Je kunt hiervoor per e-mail een uitnodiging ontvangen om een korte, anonieme vragenlijst in te vullen over je ervaring met Coenen Fysio en je fysiotherapeut.
-
Een deel van de (anonieme) gegevens uit vragenlijsten kan gebruikt worden voor kwaliteitsmetingen en landelijke registraties (bijvoorbeeld via een onafhankelijk onderzoeksbureau).
-
Wil je niet meedoen aan Qualiview of niet dat je (anonieme) gegevens voor dergelijke kwaliteitsregistraties worden gebruikt, geef dit dan aan bij je fysiotherapeut of via info@coenenfysio.nl.
-
Sta je onder bewind? Meld dit dan bij de start van je behandeling bij je fysiotherapeut of via info@coenenfysio.nl. Wanneer je de contactgegevens van je bewindvoerder doorgeeft, zorgen wij dat nota’s rechtstreeks aan de bewindvoerder worden gestuurd.
-
Indien betaling op korte termijn niet mogelijk is, kun je in overleg een passende betalingsregeling treffen. Neem hiervoor tijdig contact met ons op via info@coenenfysio.nl.
Eerste afspraak
Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen bij je klacht, starten we tijdens de eerste afspraak met de intake en het onderzoek, en indien mogelijk direct met behandeling. Voor de eerste afspraak kunnen twee zittingen in rekening worden gebracht (intake + behandeling).
Neem bij de eerste afspraak mee:
-
Een geldig identificatiebewijs (ID-kaart, paspoort of rijbewijs);
-
Indien van toepassing: een verwijsbrief van je huisarts of specialist;
-
Een handdoek (ook voor de volgende afspraken).
Vragenlijsten
-
Het kan zijn dat je vóór de eerste afspraak een digitale vragenlijst (online intake) van ons ontvangt. Zo kan de fysiotherapeut zich goed voorbereiden. We stellen het op prijs als je deze vóór je eerste afspraak invult.
-
Ook tijdens of na het behandeltraject kunnen we je vragen om vragenlijsten over je klachten en functioneren digitaal in te vullen. We vragen je om dit bij voorkeur binnen 48 uur te doen. Dit helpt ons om je behandeling goed te volgen en onze kwaliteit te verbeteren.
Laatste afspraak
-
De laatste behandeling bestaat meestal uit een evaluatie (out-take). Hierbij worden je resultaten besproken, het dossier afgerond en – indien nodig – een rapportage naar je huisarts en/of verwijzer gestuurd.
-
Het is niet wenselijk om deze laatste afspraak af te zeggen. Mocht je echt niet in staat zijn om naar de praktijk te komen, dan kan in overleg een telefonisch of (video)consult plaatsvinden. Ook hiervoor wordt een behandeling gedeclareerd bij je zorgverzekeraar, indien vergoed.
Hygiëne
-
Op al onze locaties is roken niet toegestaan, zowel binnen als direct bij de ingang.
-
Draag in de oefenzaal schone (sport)schoenen met bij voorkeur lichte zolen.
-
Neem in de trainingszaal en in de behandelruimtes een handdoek mee.
-
Bij sommige behandelingen, zoals massage, manuele therapie en dry needling, is er direct lichamelijk contact tussen jou en je fysiotherapeut. We verwachten dat je hier in je persoonlijke verzorging rekening mee houdt.
-
In sommige praktijken zijn douches en gescheiden dames- en herenkleedkamers aanwezig. Je mag hiervan gebruikmaken als je je voor of na de afspraak wilt opfrissen.
-
Bij een afspraak aan huis vragen we om een schone, rookvrije en goed geventileerde ruimte, zodat we veilig en hygiënisch kunnen werken.
Privacy
-
Coenen Fysio werkt volgens de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Je gegevens worden uitsluitend door medewerkers vastgelegd en bewaard zoals de wet dat voorschrijft.
-
Ons privacyreglement beschrijft welke gegevens we verwerken, waarom we dat doen en welke rechten je hebt. Dit reglement vind je op onze website of kun je opvragen via info@coenenfysio.nl.
Op de locatie waar je behandeld wordt:
-
Is altijd een afgesloten behandelruimte beschikbaar voor individuele behandelingen.
-
Kunnen studenten fysiotherapie stage lopen. Het kan voorkomen dat er tijdens je behandeling een stagiair meekijkt of (een deel van) de behandeling uitvoert. Dit gebeurt uitsluitend met jouw toestemming.
-
Worden rapportages voor bijvoorbeeld advocaten, verzekeringsartsen en letselschadebureaus alleen op schriftelijk verzoek van het betreffende bureau opgesteld, conform de geldende procedures.
Klachtenreglement
-
Je mag erop rekenen dat elke fysiotherapeut van Coenen Fysio zijn of haar vak zo goed mogelijk uitoefent. Toch kan het voorkomen dat je niet tevreden bent over de behandeling, de bejegening of een ander aspect van onze zorg.
-
Bespreek je klacht in eerste instantie met je behandelend fysiotherapeut. Vaak kunnen we samen tot een oplossing komen.
-
Kom je er samen niet uit, dan kun je je wenden tot de praktijkhouder via info@coenenfysio.nl.
-
Indien je klacht daarmee niet naar tevredenheid wordt opgelost, kun je gebruikmaken van de onafhankelijke klachten- en geschillenregeling waar Coenen Fysio bij is aangesloten, conform de Wkkgz (Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg). Informatie daarover is op te vragen in de praktijk en via info@coenenfysio.nl.
-
Coenen Fysio stelt het op prijs als je (bijna-)calamiteiten of situaties waarin je je niet prettig hebt gevoeld, meldt bij de behandelaar of de praktijkhouder. Ook ideeën en verbetertips zijn welkom. Dit kan mondeling in de praktijk of per e-mail via info@coenenfysio.nl.
Actuele zaken en veranderingen
-
Voor actuele informatie over bijvoorbeeld openingstijden, waarneemregelingen, tarieven en eventuele wijzigingen in dit praktijkreglement verwijzen we je naar onze website of kun je contact opnemen via info@coenenfysio.nl.
